Poradce
Rychlý kontakt
|
|
| Čtvrtek, 04 Březen 2010 07:13 |
Mýty o vitamínechMyslíte si, že stačí jedna pilulka a máte vyhráno? Že vám to pomůže překonat nemoc a posílit chabé zdrávi? Nové výzkumy prokazují, že zázraky suplementového průmyslu jsou v posledních letech přeceňovány Stejně jako většina aktivních lidí nepochybně i vy přemýšlíte nad tím, jak vypadá a bude vypadat váš jídelníček. Snažíte se dostat co nejčastěji do posilovny. Pravidelně posilujete. A pokud to se svým zdravím a kondicí myslíte opravdu vážně, nepochybně si pomáháte i pravidelným užíváním vitaminových a minerálových preparátů, o kterých se domníváte, že vám pomohou bojovat proti rakovině a kardiovaskulárním chorobám. Jenže v tomto ohledu se můžete hodně mýlit. Nemalé množství vědeckých studií prokazuje, že vitaminové a minerálové suplementy nemají takové účinky, jak se řada lidí domnívá. Lidé utrácejí nemalé částky za suplementy, přitom by v mnoha ohledech udělali lépe, kdyby investovali do kvalitní stravy. Právě strava totiž obsahuje důležité živiny, které jsou pro naše zdraví přínosem. Uměle podávaný jedno či vícesložkový produkt suplementového průmyslu vám kvalitní výživu nenahradí. Co to tedy vlastně znamená? Ano, měly byste užívat suplementy. Ty mohou pochopitelně aktivním lidem v mnohém pomoci. Tím spíš, pokud vám strava neposkytuje dostatečné dávky vitaminů a minerálních látek. . Nemůžete ovšem brát tyto produkty jako všemocné. Nepočítejte s nimi jako s jistou zbráni v boji proti nemocem. I prevence onemocnění je postavena především a v hlavní řadě na zdravé stravě a vhodném cvičení. Nevěřte reklamám.Chcete vědět, díky čemu se lahvičky s vitaminovými preparáty tak zabydlely ve sportovních taškách mnoha aktivních lidí? Není to tak dávno, co dokonce i sami lékaři věřili, že lidem stačí spolknout nějakou zázračnou pilulku, která je ochrání před řadou nemocí. Až tolik se důvěřovalo síle antioxidantů - látek bojujících proti rakovině a kardiovaskulárním chorobám. V posledních letech ale studie nebyly schopny potvrdit, že tyto suplementy mohou zabránit či pomohou bojovat se zmíněnými nemocemi. V prosinci roku 2008 tým vědců z Brigham and Women's Hospital oznámil, že v suplementové formě dodávané vitaminy C, E a beta-karotine zcela selhaly v ochraně žen před rakovinou. "Naše studie potvrdila již dříve známá zjištění, že antioxidanty nijak zvlášť nechrání před rakovinou," uvedla Jennifer Lin, PhD z Harvard Medical School, vědecká pracovnice na Brigham and Women's Hospital a hlavní autorka studie publikované v časopise Journal of the National Cancer Institute. Zjištění Linové byla zkompletována v únoru roku 2009, kdy Archives of Internal Medicine publikovaly výsledky intenzivní studie, které se zúčastnilo více než 161 000 žen po menopauze, u nichž byl prokázán jen velmi malý nebo žádný účinek užívání multivitaminových preparátů ve smyslu prevence proti nemocem srdce a některým typům rakoviny. Dokonce se objevily spekulace, že by užívání vitaminových preparátů mohlo mít zcela opačný účinek. "Je třeba provést ještě více výzkumů, abychom mohli zcela přesně mluvit o přínosech vitaminů v prevenci rakoviny", říká Linová, jejíž desetileté studie se zúčastnilo více než 8000 žen, které braly suplementy. I u takových totiž bylo zjištěno zvýšené riziko rakoviny. Linová si tedy s ohledem na všechna zjištění dovoluje tvrdit, že nejlepší ze všeho je vždy přirozená strava. Kdy sáhnout po suplementuNedostatek železaStatistiky praví, že každá pátá žena trpí nedostatkem železa a toto riziko u fyzicky aktivních lidí narůstá. Není pochopitelně pravda, že bychom suplementy vůbec nepotřebovaly. Zejména ženy by měly dbát na dostatečný příjem vápníku a vitaminu D, což jsou látky působící preventivně proti osteoporóze. Vápník se díky vitaminu D lépe vstřebává. Pokud pravidelně chodíte do posilovny, měly byste věnovat pozornost také železu. A rozhodně tím nemáme na mysli činky. Statistiky praví, že každá pátá žena trpí nedostatkem železa a toto riziko u fyzicky aktivních lidí narůstá. Posilovací trénink a intenzivní aerobní aktivity zvyšují produkci červených krvinek, které ovšem následné vyžadují vyšší množství železa. Železo přitom z těla ztrácíme i pocením. Aktivní žena by tedy po poradě se svým lékařem (který provede vyšetření krve), měla zvážit, zda by pro ni přípravky s obsahem železa nebyly vhodné. To se týká ve zvýšené míře hlavně těch z vás, které se vyhýbáte červenému masu. Jedním z příznaků nedostatku železa je i pokles výkonnosti. Dnes mnoho odborníků doporučuje suplementy s obsahem vitaminu D s tím, že tuto látku potřebuje ve větší míře většina dospělých lidí, zejména pak ti, kteří žijí v severnějších oblastech s nedostatkem slunečního záření. Pravda je ale taková, že v civilizovaných zemích mají lidé k dispozici dostatek nejrůznějších druhů potravin, ovoce a zeleniny a nezbytnost suplementace je tedy diskutabilní. Některé produkty potravinářského průmyslu jsou obohaceny o vitamin D a riziko nedostatku tedy rozhodně není tak dramatické. Řada studií zjistila, že vyšší dávky ovoce a zeleniny mohou působit preventivně proti rakovině. Nezatracujte suplementyCilem článku v žádném případě není zcela vás odradit od příjmu kvalitních suplementových produktů. V dnešní době není žádnou výjimkou, když člověku nějaká ta důležitá složka v těle chybí.
V případě, že máte zájem o poradenství s osobním konzultantem, vyplňte prosím formulář, nebo zvolte možnost přímého kontaktu. Související články:
|



